torstai 18. marraskuuta 2010

Nusa Lembongan / Nusa Dua / Uluwatu, Padang Padang & Dreamland Beach

Viimeisen viikon aikana olemme olleet melko aktiivisia ja tutustuneet muutamiin itsellemme uusiin paikkoihin Balilla.

Uluwatu

Nusa Lembongan

Perjantaina 12.11. heräsimme varhain ja suuntasimme kohti Sanurissa sijaitsevaa rantaa, josta lähtee joka aamu n. kello 8:00 Public Boat Nusa Lembonganin saarelle. Kyyti maksoi 60 000 IDR (yhteen suuntaan), ja matka kesti noin tunnin verran. Veneen kannella oli mukava loikoilla ja nauttia aamuauringosta :)

Perille saavuttuamme etsimme itsellemme sopivan majapaikan, joka löytyikin melko nopeasti läheltä rantaa. Maksoimme Seaweed Guesthousen huoneesta 100 000 IDR, eli melko paljon, mutta rakennus oli täysin uusi, kalusteet ja sisustus uusia ja sijainti oli täydellinen. Emme siis lähteneet enää etsimään halvempia vaihtoehtoja, sillä olimme varsin tyytyväisiä näkemäämme :)

Majapaikan löydyttyä oli aika lähteä snorklaamaan. Löysimme itsellemme veneen ja kuskin, joka vei meidät kahdelle eri snorklauspaikalle, Toyapakehiin ja Mangrove Pointille. Hinnaksi tälle mukavalle kuskille ja kolmen tunnin reissulle saimme tingittyä 150 000 IDR/hlö. Tämäkin oli melko kallis hinta, mutta toisaalta saimme kunnollisen veneen ja tarpeeksi aikaa vedessä kellumiseen. Halvemmat vaihtoehdot olisivat olleet hiukan huonommalla veneellä (epämukava kyyti) ja lyhyempiä reissuja.

Toyapakeh oli riutta, joka sijaitsi Nusa Penidan jyrkänteiden reunalla. Paikka oli mukava ja kaunis, kalojakin riitti ihailtavaksi. Ainut tunnelmaa latistava seikka oli, että paikassa oli melko paljon pieniä meduusoja ja jouduimme kokemaan muutamia "nokkosenpistoja". Mangrove Pointilla oli kaunista korallia ja erikoisen näköistä vedenalaista "mangrovea". Virtaus tällä paikalla oli todella voimakas, ja vastavirtaan uidessa voimat ehtyivätkin todella nopeasti.

Snorklauksen jälkeen kävimme syömässä ja tiputtamassa ylimääräiset tavarat majapaikkaamme. Päätimme lähteä kiertelemään ympäri saarta, ja vuokrasimme skootterin 50 000 IDR hintaan. Tiet olivat kerta kaikkiaan kamalassa kunnossa! Katse kun oli pidettävä lähes jatkuvasti tiessä, emmekä siltikään onnistuneet välttämään kaikkia kuoppia ja halkeamia. Maisemien ihailu ajaessa jäi tästä syystä kovin vähäiseksi...

Kävimme parilla Nusa Lembonganin suosituimmista rannoista, Mushroom Baylla (mistäkö lie saanut nimensä ;) ) ja Dreamlandilla. Jälkimmäinen oli erittäin kaunis ranta valkoisine hiekkoineen ja kirkkaine vesineen! Illalla olimme niin väsyneitä, että kävimme vain syömässä rantaravintolassa. Kauniin auringonlaskun jälkeen suuntasimme majapaikkaamme, jossa nukahdimmekin lähes heti :) Aamulla kahdeksan aikaan Public Boat kuljetti meidät taas takaisin Sanurin rantaan.

Nusa Dua

Tiistaina 16.11. edessämme oli yliopiston ekskursio Nusa Duaan BTDC:n, eli Bali Tourism Development Centeriin. Udayana University voisi ottaa mallia kyseisen paikan luentosalista: ihana ilmastoitu tila, jossa tuolit olivat upeat, nahkaiset ja pehmeät nojatuolit ;) Hehheh. No, saamme onneksi nauttia ilmastoinnista pääosin yliopistollakin.

BTDC:n jälkeen saimme vierailla vielä Museum Pasificassa, jonne oli kerätty erilaisia taideteoksia lähinnä Baliin liittyen. Taiteilijat itsessään eivät välttämättä olleet alkuperältään Balilaisia, mutta teosten aiheet liittyivät Baliin. Museossa selvisi myös ihmettelemämme miesten pitkien kynsien arvoitus: ennen muinoin pitkät kynnet ovat symboloineet voimaa ja valtaa. Naisten pitkät kynnet taas auttavat tanssiesityksissä, sillä sormenpäitä liikutellessa pitkät kynnet lisäävät niiden huomattavuutta :) Nykypäivänä pitkät kynnet kielivät lähinnä (kuten Sara jo aikaisempaan kirjoitukseeni kommentoikin) siitä, että henkilö ei tee fyysistä työtä, vaan ns. siistimpää ja arvostetumpaa työtä. Museon jälkeen meillä oli vielä nopea mahdollisuus käydä vilkaisemassa Balin jäteveden käsittelylaitosta.

Kun ekskursiomme ohjelma oli ohitse, jäimme Anssin kanssa vielä hiukan kiertelemään Nusa Duaan. Kävimme muun muassa eräällä rannalla, tosin se ei mielestämme ollut mitenkään erikoinen. Vesiurheilumahdollisuuksia oli paljon, joten asiasta kiinnostuneille löytyy kyllä mieluisia vaihtoehtoja. Lisäksi kävimme Bali Collection -ostoskeskuksessa, mutta paikan liikkeet olivat makuumme melko kalliita.
Nusa Dualla oli kaunis ympäristö: esimerkiksi tien varret olivat kauniita puistoalueita ja ne oli hoidettu hyvin. Mikäli kaipaa siistiä ja rauhallista lomakohdetta, Nusa Dua on ehdottomasti Kutaa, Seminyakia ja Kerobokania parempi vaihtoehto. Samalla se tosin on myös paljon kalliimpi…

Uluwatu, Padang Padang & Dreamland Beach

Tiistaina 17.11. lähdimme Anssin kanssa ajelemaan jälleen kohti Balin eteläosaa. Ensimmäisenä vierailimme Uluwatun temppelissä (sisäänpääsy 3000 IDR) ja voin sanoa, että maisemat olivat todella upeat! Temppeli on nimittäin rakennettu jyrkänteille meren rantaan. Paikassa oli myös kuulemamme mukaan Balin päällekäyvimpiä apinoita, ja todistimmekin pari hattuvarkautta ja saronkien repimistä. Täällä kannattaa ehdottomasti pitää huoli aurinkolaseistaan ja kameroistaan!

Uluwatun jälkeen lähdimme käymään Padang Padangin rannalla. Rantaan pääsi mielenkiintoisia pikkuportaita pitkin, jotka oli rakennettu kallioseinämän sisään. Hiekka oli valkoista, vesi kirkasta ja aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta, joten kokemus oli todella mukava :) Ranta oli kokonaisuudessaan erittäin kaunis.

Padang Padang
 Padang Padangin jälkeen vuorossa oli Dreamland Beach. Kyseisen rannan sanotaan olevan yksi Balin kauneimmista, mutta mielestäni se on hiukan liioiteltua. Joko odotukseni olivat liian korkealla tai ranta ei todellisuudessa ollutkaan niin erikoinen. Kaunis kyllä, mutta yksi kauneimmista? No jaa… Rannan tunnelmaa pilasi myös ihan sen rantaan rakenteilla oleva iso hotelli.