perjantai 17. joulukuuta 2010

Langkawi

Torstaina 16.12. osallistuimme Udayana Universityn päätöstilaisuuteen, jossa meille jaettiin todistus osallistumisestamme BIPAS -ohjelmaan. Varsinaiset opintorekisteriotteet meille lähetetään vasta jälkikäteen Suomeen.

Päätöstilaisuuden jälkeen suuri osa opiskelijoista suuntasi villoihinsa valmistautumaan erinäisiin jäähyväisbileisiin, kukin omien ystäviensä luokse. Minä ja Anssi sen sijaan vetäydyimme omaan villaamme pakkaamaan ja nukkumaan, sillä lentomme kohti Langkawia, Malesiaa, lähti jo aamukuudelta. Laittoman aikainen herätys takana!

Perille Langkawille saavuimme perjantai iltapäivällä noin kolmen aikaan. Taksi lentokentältä Pantai Cenang -nimisellä alueella sijaitsevalle Nadias Inn -hotellille kustansi 18 RM. Taksihinnat ovat Langkawilla kiinteitä, eikä takseissa ole lainkaan mittareita. Isommissa ostoskeskuksissa ja lentokentän aulassa on ns. taksikioski, josta voi varata ja maksaa taksimatkan. Taksin nappaaminen kadun varrelta onnistuu toki yhtä hyvin!

Ensimmäinen iltamme kului pitkälti alueeseen tutustuessa. Sää ei varsinaisesti ollut puolellamme: ilma oli todella harmaa ja välillä satoi todella rankasti! Esimerkiksi lentokentälle saapuessamme jouduimme kerran keskeyttämään laskeutumisen (lentokone vetikin yllättäen takaisin ylös) huonon säätilanteen vuoksi. Hetken lentokentän yllä kaarreltuamme pääsimme kuitenkin laskeutumaan turvallisesti.

Sää ei itse asiassa suosinut meitä kuin viimeisenä päivänämme, joten tekemisiä oli hiukan vaikea suunnitella: retkille osallistuminen kun ei varsinaisesti houkutellut kaatosateessa… Onnistuimme kuitenkin nauttimaan Langkawista melko hyvin ja viikon kokemussaldoon ehti kertyä Geoforest Tour, Cable Car, Telaga Tujuh -vesiputous sekä Island Hopping. Kirjoitan näistä tarkemmin erikseen!

Lisäksi kiertelimme ostoskeskuksia ja kävimme kylpylähoidoissa. Ainut, mitä olimme suunnitelleet ja mikä jäi välistä, oli vierailumme Thaimaan Koh Lipen saarelle, sillä epävakaiden säiden vuoksi emme malttaneet maksaa yli 200 ringettiä lauttamatkasta ja noin kuuden tunnin oleilusta saarella, jonka aktiviteetteihin kuului lähinnä snorklaus, uinti ja auringosta nauttiminen.

Meillä oli myös tarkoitus käydä sukeltamassa, mutta sateiden aiheuttama vesien sumeus sekä kolmen suosituimman ( = parhaimman) sukelluskohteen hetkellinen suljettuna olo johtivat sukelluksen poisjääntiin. Suosituimmat sukelluskohteet ovat suljettuna vielä jonkun aikaa, jotta niiden ekosysteemi ehtii kunnolla toipua massaturismista.

Ferry to Koh Lipe (kiinnostuneille)

---

Taksimatkojen hintoja:

Pantai Cenang - Kuah Town 24 RM
Pantai Cenang - Cable Car/Telaga Tujuh Waterfall 26 RM
Pantai Cenang - Airport 18 RM
Cable Car - Langkawi Fall 30 RM
Alueiden sisäinen liikkuminen 8 RM

---
Lähes kaikki, mitä tahtoo Langkawista tietää: