sunnuntai 24. lokakuuta 2010

Kuala Lumpur

Tässä hiukan kertausta Kuala Lumpurin reissustamme :) Kerrottavaa ei ole kovinkaan paljon, sillä reissu keskittyi lähinnä ostoskeskusten kiertelemiseen.

Petronas Tower

---

Keskiviikko

Keskiviikkona 20.10. lähdimme kohti Kuala Lumpuria hakemaan uutta viisumia. Saavuimme KL:n lentokentälle kuuden aikaan illalla ja jatkoimme matkaa kohti KL Sentralia etukäteen varaamallamme Sky Bussilla ( n. 20 000 IDR/hlö/meno-paluu lentolippujen varauksen yhteydessä, paikan päältä n. 18 MYR/hlö/meno-paluu). Hotellimme (V'la Court) löytyi vaivattomasti ja huonekin oli varsin mukava. Ennen unille painumista kävimme vielä syömässä Kuala Lumpurissa opiskelevan Elsin sekä parin hänen kaverinsa kanssa.

Torstai

Heräsimme aikaisin aamulla, söimme aamupalan ja suuntasimme taksilla kohti Indonesian suurlähetystöä. Lähetystöön tuli ohjeiden mukaan pukeutua pitkiin housuihin, umpinaisiin kenkiin sekä olkapäät peittävään paitaan, mutta paikan päälle saavuttuamme huomasimme, ettei pukeutumiskoodia noudatettu ihan täydellisesti.
Asiointi suurlähetystössä kesti noin 1,5 tuntia, mutta aika tuntui toden teolla pidemmältä! Koko homma oli yhtä ravaamista tiskiltä toiselle, sillä hakemuksiin tuli hakea tiettyjä kopioita tiskiltä nro 1, lomakkeita tiskiltä nro 2, toisia lomakkeita tiskiltä nro 3 jne. Lisäksi hakemuksistamme puuttui aina jokin kopio, lomake, leima tms, joten jouduimme käymään tiskeillä useaan eri otteeseen. Jokainen tiski kyllä kertoi, mitä hakemukseen tarvitaan, mutta seuraavalta tiskiltä todettiinkin, että vielä tarvitaan jotain lisää. Yksi täytettävistä lomakkeista oli kaiken lisäksi Bahasa Indonesiaksi, joten tarvitsimme virkailijan apua sen täyttämiseksi. Anssi kutsui suurlähetystöä "karjamarkkinoiksi", ja tämä kuvaa hyvin paikan tunnelmaa…

Viisumin hinta oli 170 RYM (Malesian ringgit), ja se tuli maksaa hakemusta jätettäessä. Ennen klo 13.00 jätetyt hakemukset käsitellään vuorokaudessa (en aina luottaisi tähän…), joten saimme hakea viisumit seuraavana päivänä.

Kun viisumihakemukset olivat kunnossa, kävimme pikaisesti hotellilla vaihtamassa hiukan kevyemmät vaatteet ja suuntasimme kohti ostoskeskuksia. Tämä kaupunki on kyllä shoppailijan paratiisi! Ostoskeskuksissa oli lukuisia kerroksia ja jokaisessa niistä lukuisia kauppoja. Berjaya Times Squaren ostoskeskus oli jopa niin iso, että sen sisään oli rakennettu huvipuisto :) Jälkikäteen tosin kuulimme, että laitteiden turvallisuus on hiukan kyseenalainen… Onneksi ei tullut kokeiltua.

Ostoskeskuksiin saimme tuhlattua koko loppupäivän sekä kukkaroidemme sisällön, mutta ainakin oli mukavaa! Illalla olimme kiertelystä niin väsyneitä, että jaksoimme vain kantaa ostokset hotellihuoneeseen ja kaatua peiton alle.

Berjaya Times Square, Kuala Lumpur (Hintoja joka lähtöön)
Plaza Low Yat (Pyhitetty vain ja ainoastaan elektroniikalle)

---

Perjantai

Perjantaina jaksoimme vielä hiukan kierrellä ostoskeskuksia, mutta emme enää pahemmin ostelleet mitään. Ajelimme hiukan KL Monoraililla, eli kaupungin katujen yläpuolella kulkevalla pikkujunalla. Kulkeminen monoraililla oli halpaa, ja sillä pääsi melko lähelle kaupungin nähtävyyksiä. Kävimme esimerkiksi Petronasin kaksoistorneilla ihailemassa näkymiä, tällä kertaa tosin vain maan pinnalta. Tarkoituksemme oli käydä myös tornien puolivälissä sijaitsevalla näköalatasanteella, mutta perjantain liput olivat siihen mennessä (klo 16.30) jo myyty loppuun. Seuraavalle päivälle ei voinut ostaa lippuja etukäteen, ja lipunmyyjän mukaan liput myydään aina loppuun ennen aamuyhdeksää. Jäi siis väliin tällä kertaa…

Lauantai

Lauantaina nukuimme pitkään, kävimme aamupalalla ja lähdimme kohti KL Sentralia, josta jatkoimme kohti lentokenttää Sky Bussilla. Illalla kotiin saavuttua väsytti kovasti, ja uni tulikin samantien :)